این روزها همه راجع به فراگیری و ورود هوش مصنوعی AI به تمامی حوزههای صنعت و کسب و کار حرف میزنند. کنار هم قرار گرفتن هوش مصنوعی و طراحی لباس، امکانهای بسیاری را برای طراحان ایجاد میکند. یکی از هوش مصنوعی در طراحی لباس چه نقشی دارد؟ آیا میتوان فراتر از کار با چت جی پی تی 4 یا میدجرنی رفت؟ آیا هوش مصنوعی در حوزه طراحی لباس میتواند کاری فراتر از ایده پردازی انجام دهد؟
واقعیت این است که این روزها در هر زمینهای از جمله طراحی لباس، سر و کلهی هوش مصنوعی پیدا شده است. اما بهتر است به جای این که ساعتها پای چت جی پی تی و میدجرنی باشید، از ابزارهای هوش مصنوعی مختص صنعت مد و فشن و طراحی لباس استفاده کنید.
در ادامه چند ابزار هوش مصنوعی در حوزه فشن و طراحی لباس را به شما معرفی میکنیم. این ابزارها خیلی سریع به شما ایده میدهد و خلاقیت شما را افزایش میدهد. به این ترتیب لازم نیست هر روز زمان زیادی از وقت گرانبهایتان را صرف کارهای خسته کننده و حوصله سربر روتین و روزمره کنید.
5 تا از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی لباس 2024
انتخاب رنگ با کروما (Khroma)

کروما یکی از ابزارهای هوش مصنوعی برای ترکیب رنگ و پالتهای رنگی است. این پلتفوریم الگوریتمهای شخصی سازی دارد که پس از مدتی ترجیحات رنگی شما را تشخیص میدهد و بر این اساس بینهایت پالتهای رنگی براساس سلیقهی خاص شما پیشنهاد میدهد. با توجه به قدرت بصری و رایگان بودن کروما (در نسخه بتا) میتوان آن را ابزاری ایدئال برای ساخت کالکشنهای جدید و طراحیهای منحصربفرد طراحان دانست.
ویژگیها و کارکردها
- ساخت پالت رنگ: کروما به طراحان این امکان را میدهد تا خیلی سریع ترکیب رنگهای دلخواه خود را پیدا و ذخیره کنند. کروما پس از مدتی ترجیح کاربر خود را شناسایی میکند و پیشنهادات رنگی مطابق با سلیقه کاربر خود میدهد.
- فیلتر کردن و سفارشی سازی: میتوانید رنگ، تینت و سایر پارامترهای دیگر را فیلتر کنید و به این ترتیب فرایند انتخاب رنگ برای شما بسیاری شخصیتر و سادهتر میشود و در عین حال مطابقت بیشتری با نیازهای خاص طراحی شما دارد.
- اطلاعات جامع راجعبه رنگها: یکی دیگر از مزایای کروما، جزئیات اطلاعاتی است که در خصوص هر رنگ به ما میدهد، این جزئیات شامل نام رنگ، کد رنگ، میزان RGB، کد CSS و WCAG است.
خلق طراحی با نیوآرک (NewArc.ai)

ابزار هوش مصنوعی نیوآکرک، ابزاری سریع و کارآمد برای تبدیل طراحی به تصویر و نمونه سازی بصری است. از طریق این پلتفورم میتوانید عکس طراحی خود را آپلود کنید و تصویر واقعی از محصول خود را در 10 ثانیه دریافت کنید.
تقریبا میتوان گفت که دوران سخت بازطراحی در فتوشاپ یا سایر ابزارهای طراحی پیشرفته به پایان رسیده. در حال حاضر شما میتوانید با یک کلیک، تصویری واقعی از طرح خود داشته باشید و ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کنید. این ابزار تصاویر باکیفیتی از طرح ساده شما که با خطوط ساده و دستی کشیده شده میسازد.
ویژگیها
- تبدیل سریع طرح به عکس: این ابزار خیلی سریع طرحهای شما را به تصاویر واقعی تبدیل میکند.
- طراحی منحصربفرد: این ابزار به کاربران اجازه میدهد تا رنگها، مواد و متریال و ایدههای خلاقانهی مختلفی را روی طرح خود پیاده کنند. حتی میتوانید درجه خلاقیت هوش مصنوعی را تعیین کنید. مثلا اگر پارچه و رنگ خاصی برای طرح خود در نظر دارید میتوانید به او بگویید که در تبدیل رنگ و پارچه دقیقا مطابق خواسته شما عمل کند.
- قابلیت ادیت و اصلاح: شما به راحتی میتوانید، بخشهای مختلف طرح نهایی خود را داخل فضای این ابزار اصلاح کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
نمایش آنلاین کالکشن با ZMO.ia

هوش مصنوعی بعدی در این لیست zmo.ai هست یک ابزار قدرتمند برای بازاریابهای حوزه فشن و یا طراحانی که از هزینه و حمل و نقل بردن لباسها برای جلسات عکاسی میترسند. با استفاده از این ابزار هوش مصنوعی میتوانید تصاویر واقعی و باکیفیتی برای نشان دادن طراحی خود بسازید. در واقع از طریق این ابزار طراحی شما روی بدن مدلهای مختلف مینشیند و به این ترتیب میتوانید لباسی که طراحی کردهاید را بهتر به نمایش بگذارید.
برای انجام این کار کافی است عکسی از طراحی خود آپلود کنید. ZMO.ai به راحتی آن را تبدیل به یک تصویر زیبا و کاربردی میکند. این ابزار نه تنها در وقت شما صرفه جویی میکند بلکه هزینههایی که تا پیش از این صرف عکاسی از لباس میشد را به شدت پایین میآورد. این ابزار، انتخابی ایدئال برای برندهای کوچک و کسب و کارهای نوپایی است که میخواهند با هزینهی کم بیشتر دیده شوند.
ویژگیها
- ساخت تصاویری از لباس روی بدن مدل: این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی عکسهایی خلق میکند که در آن مدلهای مختلف لباس شما را پوشیدهاند.
- تنوع و جامع بودن: ZMO.ai میتواند مدلهایی با ملیتها و جنسیتهای مختلف تولید کند تا شما بر حسب مخاطبانی که دارید از آن بهره ببرید.
- قابلیتهای متنوع: ZMO.ai همچنین ابزارهایی از قبیل حذف پس زمینه، ادیت عکس و چند ابزار دیگر دارد.
تحلیل و پیشبینی ترندها با هوری تک (Heuritech)

تصور کنید بتوانید لباسهای ترند فصل بعد را براساس آمارهای واقعی پیش بینی کنید؛ این همان کاری است که هوری تک انجام میدهد. این هوش مصنوعی با اسکن و بررسی میلیونها عکس در شبکههای اجتماعی جریانهای پرطرفدار در حال ظهور را پیش از آن که همه گیر شوند پیدا میکند. این ابزار کاربردی برای طراحانی مناسب است که همواره در تلاشند تا طرحهایشان جلوتر از دنیای فشن باشد. اگر شما هم جز طراحان خلاق و حرفهای هستید که میخواهید در مسیر مد و فشن تاثیرگذار باشید و نه دنبال کننده میتوانید از این ابزار استفاده کنید.
ویژگیها
- پیش بینی ترندها و تقاضا: این ابزار هوش مصنوعی میتوانید تحلیلهای عملی در زمینه پیش بینی ترندهای فشن با دقت بالا ارائه دهد.
- دانش پایدار: از آنجایی که این ابزار مبتنی بر دادهها عمل میکند، همواره به روز است و برای کاربرانش یک منبع پایدار و معتبر است.
- ابزارهای همکاری: این پلتفورم با در اختیار قرار دادن فضایی برای تبادل اطلاعات و دیدگاهها، ترندها و تحلیل دادهها، فرصت مناسبی برای تبادل نظر میان طراحان ایجاد کرده است.
حافظت از طراحیهایتان با دوپ کیلر (Dupe Killer)

دوپ کیلر بهترین ابزار برای محافظت از طرح شما در برابر کپی برداری است. این ابزار هوش مصنوعی سراسر فضای اینترنت را میگردد تا طرحهایی که مشابه طرح شما است را پیدا کند و مانع از کپی برداری از اثر شما شود. این ابزار، ابزار قدرتمندی در حفظ اصالت اثر شما است. ابزارهایی که از دارایی انتزاعی شما (مثل طرحتان) حفاظت میکند به شما این امکان را میدهد که آثار منحصربفردی خلق کنید. دوپ کیلر علاوه بر حفاظت از اثر شما در برابر کپی برداری، این اطمینان را به شما میدهد که مخاطبانتان همیشه آثار شما را با حفظ امضای کارتان منتشر کنند.
ویژگیها
- پیدا کردن کپی برداریها: این پلتفورم تمامی فضاهای آنلاین را بررسی میکند تا محصولات کپی برداری شده را شناسایی کند.
- نظارت فعال: این ابزار نظارت دائمی بر فعالیتهای کپی برداری دارد و میتواند با جزئیات بگوید که چه کسی و در چه زمانی این کپی برداری را انجام داده است.
برندهای معتبری که از هوش مصنوعی استفاده کردهاند
آیا هنوز هم شک دارید که یک طراح واقعی باید از هوش مصنوعی استفاده کند یا نه؟ در ادامه چند نمونه از برندهای جهانی معتبر که در آخرین کالکشن خود از هوش مصنوعی الهام گرفتهاند را بررسی خواهیم کرد:
کالیانا استرادا (Collina Strada)
هیلاری تیمور در کالکشن بهاره 2024 خود از هوش مصنوعی برای طراحی مجسمههای کنار مسیر راه رفتن مدلها و الگوهای لباس استفاده کرد.

والنتینو (Valentino)
والنتینو در ژانویه 2024 یک کمپین با استفاده هوش مصنوعی به نام «Essential» تولید کرد. این شرکت در این کمپین با استفاده از سیستم تبدیل متن به عکس از طرحهای خود رونمایی کرد.

نتیجه گیری
از طراحی سریع با نیوآرک گرفته تا پیش بینی بازار با هوری تک، استفاده از هوش مصنوعی خلاقیت شما افزایش میدهد، اصالت کارهای شما را حفظ میکند و طرحهای شما را به شکل هر چه بهتر به مخاطبانش نشان میدهد.
هوش مصنوعی در واقع جایگزین کار شما نیست بلکه ابزار و همراهی قدرتمند برای تقویت تواناییهای شما است و تخیل شما را به واقعیت تبدیل میکند.

سوالات متداول
هوش مصنوعی در طراحی لباس چه کاربردهایی دارد؟
هوش مصنوعی در طراحی لباس میتواند در زمینه تولید طرحهای جدید و خلاقانه، شخصی سازی محصولات، پیشبینی روندها، بهبود فرآیند تولید و کاهش ضایعات نقش مهمی ایفا کند.
آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان خواهد شد؟
خیر، هوش مصنوعی نمیتواند جایگزین خلاقیت و ذوق هنری طراحان شود. هوش مصنوعی ابزاری است که به طراحان کمک میکند تا کار خود را بهتر و سریعتر انجام دهند. در آینده طراحان و هوش مصنوعی در کنار هم کار خواهند کرد تا محصولات بهتری را تولید کنند.
چه چالشهایی در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی لباس وجود دارد؟
به دلیل هزینهی بالای برخی از ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است در دسترس همگان نباشد. استفاده از برخی از ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی لباس ممکن است مستلزم تخصص و مهارت خاصی باشد.
اشتراک ها: 4 استایل پاییزی و زمستانی ترند 1403 - آکادمی طراحی دوخت مظفر